dinsdag 24 augustus 2010

Ik heb soms best gelachen

Een alinea uit koken voor klunzen: (er staan ook zeker hele leuke recepten tussen)

Trendy?


Eh, nee... Trendy is deze site niet. Behoorlijk a-trendy, als ik Intermediair mag geloven. In een artikel getiteld "We zijn uitgekookt" in Intermediair van 18 december 2003 wordt gesteld dat Nederland steeds minder kookt, en dat volgens deskundigen over een paar jaar de helft van de Nederlanders niet eens meer zal kunnen koken. Een en ander wordt onderbouwd met diverse cijfers:

Bij 7 van de 10 gezinnen staat regelmatig een kant-en-klaarmaaltijd op tafel.
20 procent ontbijt niet meer.
Niet meer dan 20 procent doet boodschappen aan de hand van een boodschappenlijst.
De gemiddelde Nederlander staat per dag 8 minuten in de keuken; 30 jaar geleden was dat tweeëneenhalf uur. (Eerlijk gezegd komt zowel het eerste als het tweede me nauwelijks waarschijnlijk voor.)
Meer dan de helft van de boodschappen bestaat uit bewerkte producten.

Los van de vraag of die cijfers exact juist zijn: die trend is er inderdaad. Kijkt u maar naar wat men in boodschappenkarretjes heeft geladen. (Leuke bezigheid voor als je in de rij staat: proberen te schatten welk bedrag de klant voor je zometeen gaat afrekenen.) Het lijkt me echter onverstandig. Het kost behoorlijk wat meer. Intermediair leverde er een test van kant en klaar boerenkoolstamppot bij: per kilo van EUR 3,15 tot EUR 5,78. Voor vier personen hebt u dan 2 kilo nodig. En worst zat er bij 2 van de 6 geteste maaltijden bij. Dat kunt u zelf een stuk goedkoper voor elkaar krijgen.



De gezondheid van dergelijke maaltijden zal wel in orde zijn. Zoveel vertrouwen heb ik toch ook nog wel in de diverse leveranciers. Elders in dat artikel wordt prof. Van Boekel, hoogleraar productontwerpen en kwaliteitskunde te Wageningen, geciteerd: "De voornaamste risicofactor is de consument. Die rommelt maar wat aan in zijn keuken." Ten aanzien van sommige keukens kan ik dat onderschrijven. U vindt echter in dit werkje diverse tips om de hooggeleerde heer gerust te stellen. (En trouwens: als ik diverse tv-programma's mag geloven is het met de hygiëne in restaurants, broodjeswinkels en andere eetwarenleveranciers ook niet altijd 100% in orde...)



De tijdsbesparing wordt regelmatig als argument gebruikt: hups in de magnetron, ondertussen flesje wijn opentrekken, das af, pak uit, pieppieppiep en klaar is de warme hap. Op zich juist. Maar, hoewel ik me er af en toe ook toe moet zetten, vind ik koken ook een rustgevende bezigheid. En dat afdraaien mag dan best een half uur of drie kwartier kosten.



En nog een argument om zelf te koken: het assortiment aan kant-en-klaarspul is niet onbeperkt. Volgens mij heb je na maximaal twee weken het hele scala afgewerkt. Jakkes, alweer tagliatelli met zalm. Hè bah, alweer ajam pedis. Nee hè, niet nog eens fettucine con frutto di mare. Als u zelf kookt, zult u na enige tijd ook hetzelfde op tafel zien verschijnen. Maar dat is dan niet saai, dat is dan een succesnummer.



Dus, met uw goedvinden ga ik hier lekker ontrendy bezig zijn. Lekker eigenwijs met je kont tegen de krib. Om deze diatribe te eindigen met een citaat uit dat artikel: "Door de week koken mensen niet meer, maar in het weekend, als er vrienden langskomen, sloven ze zich uit in hun peperdure keukens." Kijk. En dan moet je natuurlijk wel enig benul hebben wat je aan het doen bent. Anders maak je geen indruk op die vrienden. Lees verder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten