zondag 10 april 2011

Kookboek

Kookboek voor meisjes van 8 tot 88
Het boek kwam al een paar jaar geleden uit, maar is nu wegens succes opnieuw uitgebracht in een goedkope paperback en met een andere cover, het boek met de opvallende titel: Kookboek voor meisjes van 8 tot 88. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik ervan vind. De recepten zijn absoluut leuk en uiterst maakbaar, maar ze zijn een beetje ondergesneeuwd geraakt in de poespas erom heen.

Typetjes

Het is namelijk een verzameling portretten. Geen echte meisjes maar ‘vrouwen die iedereen wel kent, gewoon uit de straat, de buurtsuper, het cafĂ© om de hoek, je werk of de sportschool’. Een soort typetjes dus. Van brutale meiden tot lieve boerenmeisjes, van (letterlijk) viswijven tot keukenprinsesjes. Van campingmeisjes tot meisjes van plezier. Die komen allemaal uitgebreid in beeld, maar zonder naam of toenaam, ze zijn meer edelfigurantes, met verzonnen teksten erbij.

Moederdagcadeau

En daar ben ik wellicht een tikje ouderwets in: ik hou van kookboeken waarin het gaat om recepten. De rest is bijzaak. Enfin, let vooral niet op mij, dit is ook maar een mening. Volgens de boekhandel loopt het boek namelijk uitstekend, en wordt het gezien als een puik moederdagcadeau. Want welke moeder wil nou niet gewoon lekker een meisje blijven?

Recepten

Weet je wat ik doe? Ik blader gewoon om al die meisjes heen en maak lekker Kipfilet in een krokant tijmkorstje, of Vispakketjes met groente uit de oven. Met vooraf ouderwets lekkere Groentesoep met ballen en als toetje Tuttifrutticake of toch maar die fluweelzachte Vanillepudding uit de oven met aardbeiensaus? Want lekkere recepten genoeg.  Uit koken met Karin.



Mirjam van der Rijst & Marcel van Driel, Kookboek voor meisjes van 8 tot 88, uitgeverij Mo Media, ISBN 9789057674709, € 17,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten